Redactie

VERSLAG VAN DE WEEK (1): ONDANKS KOU, WIND EN EEN LASTIG VELD PAKT J8E1 OPNIEUW DE WINST

Nieuws afbeelding 3 december 2014

Afgelopen zaterdag speelden de jongens van J8E1 hun laatste wedstrijd voor de winterstop; uit tegen Xenios J8E1. Op een ijskoud, winderig en lastig veld (sorry Xenios maar zo traag en zanderig maak je ze nog zelden mee), werd met volle overgave begonnen om ook deze wedstrijd in winst om te zetten. Vooraf had coach Jeroen Verbeek duidelijk gemaakt dat er gewaakt moest worden voor onderschatting van Xenios en dat hadden de jongens goed in hun oren geknoopt. Overigens was er een nouveauté en dat was dat de scheidsrechters hadden afgesproken dat er, indien nodig, een strafbal gegeven kon worden. Voor het eerst dit seizoen voor het team en daarover zo dadelijk meer.

De jongens van Abcoude begonnen goed aan de wedstrijd…strakke passes, mooie loopacties en hard inspelen zoals we dat van ze gewend zijn. Xenios werd steeds op eigen helft vastgezet maar uit een zeldzame uitbraak viel toch de 1-0 voor Xenios. Zal je net zien. Goed, geen paniek, de mannen hadden dit seizoen al vaker achter gestaan en wisten hoe ze hier mee om moesten gaan. Met een stand van 1-0 werd de rust ingegaan.

Vlak na de hervatting kreeg Xenios een strafcorner uit wederom één van de weinige keren dat ze op de helft van Abcoude kwamen en daaruit scoorden ze mooi de 2-0. De coaches en ouders van Abcoude krabden zich toen toch wel even achter de oren. Laatste wedstrijd, het zal toch niet gebeuren….

Voor onze jongens in het veld, en die moeten het tenslotte doen, was dit echter het teken om er nog eens even een flinke schep bovenop te doen. Geen paniek, geen gemopper op elkaar maar als een echt team werd er gevochten als leeuwen en kwam Xenios er totaal niet meer aan te pas. Veel kansen sneuvelden echter in de laatste meters van het eerder aangehaalde klittenband-veld dan wel stopte Xenios ze af door het veroorzaken van een strafcorner. Vijftien minuten voor tijd viel dan toch de 2-1. Een jongen van Xenios stopte de bal met zijn voet op de lijn en je raadt het al: strafbal voor Abcoude. Goed dat daar elke week op getraind was en Gip legde hem strak, hard en kalm in de linkerhoek.

Vijf minuten later wederom een aanval over rechts, één van de velen deze ochtend, die door Sam loeihard op de kop cirkel werd voorgegeven, door Sjoerd in één beweging werd verlegd op Stijn die hem op zijn beurt hard de hoek flatste: 2-2! Nog 10 minuten, zou het dan toch weer gaan lukken? Vijf minuten voor tijd viel dan toch de bevrijdende 2-3 voor Abcoude: Sam sloeg de bal hard richting de goal en via de stick van een verdediger van Xenios verdween de bal onhoudbaar in het net. De laatste minuten werden professioneel uitgespeeld en zo kon 8E1 wederom met een welverdiende winst aan de limonade.

10 wedstrijden gespeeld, 9 gewonnen en 1 verloren…een hele knappe prestatie. Vooral gezien het feit dat onze 8E1 was ingedeeld in de allersterkste poule van het district en daardoor speelde tegen de sterkste teams van Amsterdam, Pinoké, Hurley, Bloemendaal, Alliance en Xenios. Het ontlokte één van de spelers na de wedstrijd de uitspraak: "eigenlijk zijn we nu kampioen van Nederland want het district Noord-Holland is het district met de beste clubs van Nederland”. Nou ja, waarvan akte zullen we maar zeggen. Wat in ieder geval als een paal boven water staat, is dat deze jongens zowel individueel als als team iedere week bijzondere dingen laten zien. Zowel op training als tijdens de wedstrijd. Aan deze lichting gaan we als club als dit zich doorzet nog veel plezier beleven!