INTERVIEW OVER EEN NIEUWE ROL VOOR JAN DUIJSENS EN RODE SOKKEN

Nieuws afbeelding 27 november 2014

Wouter Jansen van Velsen is bijna 3 jaar geleden als bestuurslid aangetreden om de sponsoring voor HV Abcoude op te pakken, destijds gevraagd door voorzitter Jan Duijsens. Inmiddels is Jeroen van Meerten de opvolger van Jan en is Jan gevraagd om de taken van Wouter over te nemen, niet als bestuurslid maar als commissaris externe betrekkingen onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter. Volgen jullie het nog? Natascha Kalkman uit de communicatiecommissie hield een interview met de drie heren.

Wouter, waar ben je het meest trots op als je kijkt naar wat je op gebied van sponsoring voor de club hebt bereikt?

"Sponsoring is verantwoordelijk voor bijna 25% van de inkomsten van de club en maakt daardoor vele activiteiten en investeringen mogelijk. Na de contributies is het de belangrijkste inkomstenbron voor de club. Ik ben er trots op dat we deze zomer het contract met ABN AMRO als hoofdsponsor hebben kunnen verlengen (zie foto). Ook het contract met JaWa is hernieuwd. Daarbij hebben we natuurlijk de Volvo Bangarage als extra subsponsor aan ons kunnen binden."

Jan, het is een mooie prestatie die Wouter als bestuurslid heeft neergezet. Wat wordt precies jouw rol en waar ga jij je de komende periode op richten?

"Ik ga mij inzetten op twee vlakken. Enerzijds ga ik mij inzetten voor de sponsoring en anderzijds ga ik me bezighouden met het onderhouden van overige externe relaties. Ik kijk ernaar uit om samen met de sponsorcommissie de relatie met ons sponsoren verder uit te bouwen. Ik ben er van overtuigd dat er nog veel potentie is om de relaties en samenwerking verder vorm te geven. Naast de relatie met onze huidige en toekomstige sponsoren is de relatie met de gemeente De Ronde Venen cruciaal voor de potentie van onze vereniging. Voor iedereen die op zaterdagen regelmatig op de vereniging aanwezig is, is het al lang duidelijk dat we toe zijn aan een 3e veld. De gemeente ziet dat nu ook en samen met onze buren de FCA zullen we plannen gaan ontwikkelen om dat derde veld mogelijk te maken."

Jeroen, jij bent ten opzichte van Wouter en Jan een relatieve nieuwkomer in het bestuur. Hoe zie jij jouw rol t.o.v. sponsoring?

"Allereerst wil ik Wouter danken voor zijn inzet de afgelopen jaren en belangrijke milestones die hij heeft bereikt. Door zijn inzet staat de sponsoring van HVA goed op de kaart en zijn de relaties met sponsoren uitstekend. Gelukkig zien we Wouter nog genoeg op de club al is het maar dat we in het weekend van zijn heerlijke koffie genieten.

Net zo goed als dat Jan en Wouter in het verleden samen zijn opgetrokken bij de invulling van de sponsoring, zo zie ik dat ook voor me met Jan. Met Jan houden we veel ervaring aan boord en  kunnen we sponsoring van HVA verder uitbreiden waarbij we ook naar vormen als donaties en schenkingen gaan kijken. Het valt Jan te prijzen dat hij na jaren voorzitter te zijn geweest toch weer zijn inzet wil geven aan de HVA. Naast sponsoring zal zijn andere rol als externe vertegenwoordiger naar de gemeente zeer belangrijk zijn inzake de realisatie van een derde veld. Jan en ik zullen nauw samenwerken om beide taken goed te vervullen."

Wouter, je treedt als bestuurslid af. Op welke manier gaan we jou op de club nog tegenkomen?

"Ik ben nu coach van de meisjes D3, speel zelf nog actief in de veteranen, haal nog oud papier op en ben, niet te vergeten, ook met mijn koffiebranderij Mocca d'Or een toegewijd sponsor van de club. De tijd is nu echter gekomen om het stokje over te dragen. De positieve ontwikkeling van mijn bedrijf vraagt veel en daarnaast verdient mijn familie ook nog de nodige tijd en aandacht."

Jan, Je bent nog vrij recent afgetreden als voorzitter. Wat drijft je om nu toch weer een de verantwoordelijkheid voor een belangrijke portefeuille van de hockeyclub op je te nemen?

"Ik kan er altijd weer van genieten wanneer ik op zaterdag door het dorp loop of fiets en al die kinderen van ’s ochtend vroeg tot laat in de middag met rode sokken van en naar de club zie fietsen. Dat visualiseert voor mij de betrokkenheid bij het dorp en motiveert me om me te blijven inzetten voor onze mooie vereniging.

Mijn ambitie is ook breder dan sponsoring. Als vereniging met ruim 700 leden is ongeveer 1 op de 13 inwoners van Abcoude lid van onze vereniging. Met dit geweldige "marktaandeel” zijn we natuurlijk groot binnen Abcoude en Baambrugge maar het brengt ook verplichtingen met zich mee. We hebben hiermee een maatschappelijke verantwoordelijkheid en ik zou het leuk vinden om de HVA meer te laten zijn dan alleen hockey en ook meer mensen bij onze vereniging te betrekken ook al hockeyen zij niet (meer). "