HET HOE EN WAT OMTRENT DE BAR
18 oktober 2013De maand oktober 2013 staat bij HV Abcoude in het teken van sportiviteit en respect. Elke week belichten we een ander thema, waarbij deze week aandacht voor de bar. Om meer inzicht te krijgen in het hoe en wat rondom de bar spreken we af met Nicolette Sijpkens, sinds 6 jaar lid van de barcommissie en sinds 3 jaar lid van het bestuur van HVA. Doel van ons gesprek is om de verwachtingen tussen barcommissie en klant optimaal op elkaar af te stemmen.
Nicolette is voor velen een bekend gezicht. Hoe kan het ook anders als je zo’n 15 jaar bent betrokken bij HVA en iedere zaterdag en zondag ’s morgens het clubgebouw opent en de bar op gang helpt. Allemaal vanuit de gedachte blij te worden van iets voor anderen te doen.
Naast haar rol als barcommissaris
regelt ze de productinkoop en is ze beheerder van de clubcard. Daarnaast is ze
actief bij The Kids en heeft ze samen met haar partner een jachthaven in
Amsterdam. Daar kan je niet alleen je boot onderbrengen, maar ook gezellige
rondvaarten door de Amsterdamse grachten boeken en tevens je eigen sloep aanschaffen (grachtenboten.nl
en davy-orsted.nl).
Ons gesprek heeft twee concrete aanleidingen: mensen vragen
zich af waarom de bardiensten niet langer tevoren bekend worden gemaakt en
daarnaast is men benieuwd naar wat er is gedaan aan de ‘derving’ van producten
waarover begin dit jaar in het e-blaadje werd bericht.
Welnu, het indelen van de bardiensten is afhankelijk van de wedstrijdtijden
en helaas zijn die pas laat tevoren bekend. En ervaring uit het verleden heeft
geleerd dat men liever tijdens de wedstrijd van zoon of dochter bardienst heeft
dan op een totaal ander moment. Er is ook gekeken naar een alternatief waarbij diensten
helemaal los worden ingepland of mensen zelf kunnen intekenen, maar dit zijn
geen haalbare systemen gebleken.
'Gemiddeld heeft iedereen 2 à 3 keer per jaar bardienst per kind met een duur van 2,5 à 3 uur. Daarbij worden de vrijwilligers dankbaar ondersteund door Nick Toeset. Als je niet kan dien je eerst zelf vervanging te regelen,' aldus Nicolette. '
'Daarbij kan ons LISA-systeem diensten bewijzen onder meer doordat je daarmee
eenvoudig je hele team kan mailen en uitvragen. En mocht het regelen nu echt
niet lukken, dan mag je best eens een keertje de barcommissie mailen om de
volgende op de lijst te benaderen. Maar hou er wel rekening mee dat de volgende
nog minder tijd heeft om te anticiperen.'
Ze vervolgt: 'Derving gaat iets beter, maar we hopen met de invoering van
de nieuwe kassa en de clubcards het nog meer te verbeteren. Derving is het
verschil tussen de administratieve en werkelijke voorraad. Een deel daarvan
komt doordat goederen bederven, maar een (te) groot deel komt doordat foutief
of zelfs helemaal niet wordt afgerekend. Met de nieuwe clubcard wordt direct
afgerekend en hoeven geen lijstjes meer bijgehouden te worden die nog wel eens
weg bleken te waaien.'
Ieder lid, dus ook ieder jeugdlid, heeft een eigen clubcard,
aangeboden door ABN Amro. Daarnaast kan iedereen, bijvoorbeeld per team, voor 5
euro een clubcard aanvragen bijvoorbeeld voor de bierpot. De card is vooralsnog
alleen bij de eigen vereniging geldig omdat de erop gestorte gelden rechtreeks
worden overgemaakt aan de betreffende vereniging.
Daarnaast zijn de prijzen logischer geworden en daarmee
eenvoudig af te rekenen. Daarbij speelt de recent geplaatste nieuwe kassa een
grote rol. De producten worden d.m.v. tiptoetsen eenvoudig aangeslagen en men
kan direct met clubcard of pinpas afrekenen. Er hoeven geen prijzen ingetoetst
te worden en het beheer van de producten is veel eenvoudiger dan voorheen.
Ondanks alle recente verbeteringen staat de barcommissie altijd open
voor leuke suggesties, mits mogelijk binnen de kaders van hygiëne en
reglementen. Heb je vragen, op- of aanmerkingen mail ze dan naar [email protected]. Graag tot ziens in de bar
van HV Abcoude.
Foto: Linda Franschman
Reacties
Er zijn nog geen reacties, plaats uw reactie hieronder