Arbitrage

Voor het plezier in een hockeywedstrijd is het belangrijk dat spelers op ieder niveau kunnen rekenen op goede, enthousiaste scheidsrechters, met hart voor de spelers en oog voor het spel. Daar komt heel wat bij kijken. Niet voor niets heeft de KNHB een kenniscentrum ingericht voor scheidsrechters. Of je nu een spelbegeleider bent of een internationale loopbaan nastreeft, op de website van de KNHB vind je alle informatie, van spelregels tot opleidingen.

Arbitrage

Senioren en junioren-elftallen

Voor alle thuiswedstrijden worden twee scheidsrechters aangewezen door de scheidsrechterscommissie. Hiervoor doen we een beroep op de eigen (O18 en O16) jeugdleden en op ouders/vrijwilligers. In het wekelijkse wedstrijdschema staan de namen van de opgestelde scheidsrechters. De senioren, met uitzondering van Heren 1 en Dames 1 regelen het onderling.

Jeugdwedstrijden O12, O10 (8-tallen) en O8 (3- & 6-tallen)

Deze wedstrijden worden gefloten door onze eigen spelleiders.

Afwezigheid en vervanging

Voor iedereen geldt: vrijwillig is niet vrijblijvend! De fluitbeurt wordt enkele dagen van tevoren per mail bevestigd, zowel aan jeugdleden als ouders of vrijwilligers. Ben je als jeugdlid absoluut verhinderd, dan regel je zelf een vervanger en informeert tijdig de scheidsrechtercommissie. Komen opgestelde jeugdleden zonder bericht niet opdagen en heb je geen vervanger geregeld, dan word je op de volgende twee thuiswedstrijden wederom als scheidsrechter opgesteld. Laat je het bij een van deze ‘strafbeurten’ onverhoopt opnieuw afweten, dan volgt een schorsing voor het spelen van de eerstvolgende eigen wedstrijd.

Ouders/vrijwilligers kunnen voorkeuren aangeven voor de indeling (bijvoorbeeld ‘alleen eigen kind’, ‘voor/na eigen kind’ enzovoorts). Ook zij moeten zich tijdig bij de scheidsrechterscommissie afmelden. Dan zorgt de vereniging voor een vervanger.

Wat doet de Scheidsrechterscommissie?

Ieder jaar worden er wel wat (spel)regels aangepast. Daarom organiseert de scheidsrechterscommissie regelmatig opfrisavonden en examentrainingen. Vooral aan het begin van het veld- en zaalseizoen is het handig om nog even de belangrijkste spelregels en arbitrage-aandachtspunten door te nemen. Kijk hiervoor in de clubagenda.

De scheidsrechterscommissie beheert ook de samenstelling van onze arbitrageteams en maakt een opleidingsplan. Voor iedere wedstrijd worden minstens twee scheidsrechters geselecteerd. Bij de toewijzing wordt bekeken of je leeftijd en ervaring passen bij de te fluiten wedstrijd en of er extra begeleiding noodzakelijk is.

Hoe word ik clubscheidsrechter?

We willen dat alle leden vanaf 16 jaar in het bezit zijn van een scheidsrechterkaart. In principe behalen alle jeugdleden uit de O18- en O16-categorie in hun scheidsrechterkaart (de C-kaart van de KNHB). Je mag al eerder beginnen met de opleiding.

C-examen

De opleiding tot clubscheidsrechter is online te volgen, via e-learning. Je ontvangt automatisch een oproep om de trainingen te volgen. Na de eventuele proefexamens ontvang je de inlogcode om examen te doen. Het examen is opgesteld door de KNHB en wordt afgenomen op onze vereniging. Zodra je geslaagd bent mag je je eerste wedstrijden fluiten. In het begin zullen we je hierbij goed begeleiden. Eventueel fluit je samen met een ervaren scheidsrechter.

We verwachten dat ieder jeugdteam tenminste 4 eigen scheidsrechters heeft die het team gedurende het seizoen bij thuiswedstrijden fluiten. Dan fluit je gemiddeld eens in de 2 à 3 weken.

Kan iedereen een scheidsrechterkaart halen?

Om clubscheidsrechter te worden hoef je niet actief te spelen bij HVA. Ben je zelf een hockeyer of heb je vroeger gehockeyd, dan zal de voorbereiding voor het examen een paar uur vergen. Heb je geen hockey-ervaring, maar lijkt het je leuk om het team van je zoon/dochter te gaan fluiten? Houd dan rekening met 2 à 3 avonden zelfstudie.

Heb je interesse om regelmatig te komen fluiten, meld je dan aan bij de scheidsrechtercommissie.

Doorstromen als scheidsrechter?

Ligt het fluiten je goed? En heb je al wat wedstrijdervaring opgedaan? Dan zul je merken dat je na verloop van tijd toe bent aan nieuwe uitdagingen. HV Abcoude helpt je graag met het speciale vervolgprogramma clubscheidsrechter-plus (CS+). Je krijgt persoonlijke begeleiding en tips van ervaren scheidsrechters en volgt workshops over je houding in de wedstrijd, je positionering in het veld en natuurlijk de spelregels. Overleg met de scheidsrechterscommissie of je daarvoor in aanmerking kunt komen.

Verder als bondsscheidsrechter?

Je kunt ook nog verder doorgroeien. Als je wilt kun je zelfs doorleren tot je internationaal ingezet wordt of zelfs op de Olympische Spelen. Dan volg je natuurlijk eerst de opleiding voor bondsscheidsrechter. In een half jaar tot een jaar tijd krijg je interessante workshops, begeleiding van je eigen coach en bespreek je bijzondere cases. Het draagt bij aan je persoonlijke ontwikkeling: Je leert bijvoorbeeld snel beslissingen nemen, ook in lastige situaties, omgaan met weerstand en helder communiceren. Competenties die ook naast het hockeyveld van pas zullen komen. Afhankelijk van je interesse en omstandigheden kun je in je eigen disctrict (blijven) fluiten of landelijk actief worden. Wat je ook gaat doen, je zult ontdekken dat het leuk is om je liefde voor het scheidsrechtersvak te delen met mensen die net zo gepassioneerd zijn. Samen met andere bondsscheidsrechters werk je eraan om de kwaliteit van hockeywedstrijden te verbeteren.