Zoek
Inloggen
Agenda
  
Afgelaste Wedstrijden
Totaal: 0 thuiswedstrijd(en) en 0 uitwedstrijd(en) afgelast
Jeugd zaalhockey 

Informatie zaalhockeyseizoen 2017-2018

HV Abcoude is er een groot voorstander van dat er in de winterstop zo veel mogelijk wordt door gehockeyd. Het zaalhockeyen is een mooi alternatief en goed voor de technische en tactische ontwikkeling van de hockeyers op alle niveaus.

Ook dit jaar doen er weer veel teams mee aan de zaalhockey competitie. 26 jeugdteams van A t/m 2e jaars E spelen in competitieverband op allerlei niveaus van 4e klasse tot topklasse. Daarnaast doen ook Heren 1 en Dames 1 mee aan de zaalhockey competitie. 

Dit document dient er voor om je zo goed mogelijk te informeren over de belangrijkste zaken met betrekking tot het zaalhockey.


1.Teams

Alle teams die meedoen aan de competitie zijn bekend evenals de kinderen die gaan zaalhockeyen. Als het goed is heb je hierover informatie ontvangen van je categorieleider. Als je geen informatie heeft ontvangen neem dan contact op met je categorieleider.

 

2.Competitie

De start van de competitie is in het weekend van zaterdag 9/zondag 10 december. De competitie eindigt medio februari. Elk team heeft zijn eigen wedstrijdschema. Op een speeldag speel je 2 wedstrijden. In totaal heeft elk team circa 5 speeldagen (afhankelijk van het aantal teams in de competitie). Begin december publiceert de KNHB het schema op hockey.nl. Uiteraard worden de wedstrijden ook opgenomen in de HV Abcoude app.

 

3.Trainingen

Voor alle teams zijn meerdere trainingen geregeld. Voor de jongste jeugd zijn de trainingen in de Kees Bon zaal. De andere teams zullen voornamelijk training hebben in Borchland op maandag en dinsdag. Een beperkt aantal trainingen vinden plaats in de Emergohal. Op de website van HV Abcoude en in de app kun je het volledige trainingsoverzicht terugvinden medio november.

 

 

4.Trainers

Alle A t/m D teams krijgen training van een zaaltrainer die op een gestructureerde manier zaaltechniek en tactiek met de kinderen zal oefenen.

 

5.Teammanager

Het is belangrijk dat elk team een teammanager heeft die een aantal zaken voor het team coördineert. Hierbij moet je denken aan:

·Rijschema’s voor trainingen

·Rijschema’s voor de wedstrijden

·Speelschema voor kinderen indien team uit meer dan 12 bestaat

·Schema voor zaalleiding

·Aanwijzen van scheidsrechter voor de wedstrijden

·De teammanager en/of coach zorgt voor het juist invullen van de DWF. Teammanager ontvangt vooraf de wedstrijdcodes voor het DWF

·Juiste wedstrijdtenues. Het beste is om altijd uit- en thuistenue mee te nemen.

 

6.Coach

De coach is verantwoordelijk voor het begeleiden en aansturen van het team gedurende de wedstrijd. De begeleider en/of coach is eveneens verantwoordelijk voor het gedrag van het team gedurende de gehele duur van het verblijf in de sporthal. We zijn te gast in de sporthal dus volgen we de regels en aanwijzingen van de beheerder netjes op.

 

7.De wedstrijd

Voor een goed verloop van de wedstrijden meldt je je tenminste 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd bij de zaalleiding. Het is niet de bedoeling dat het team gedurende de wachttijd langs het speelveld gaat oefenen.

Een team mag gedurende de wedstrijd maximaal 12 spelers (inclusief keeper) gebruiken. In het veld staan 6 spelers (incl. keeper).

Er kan op elk moment gewisseld worden, behalve tijdens een strafcorner.

Een foutieve wissel kan leiden tot een strafcorner en bij herhaling met een groene en/of gele kaart voor de aanvoerder.

De keeper mag gedurende de wedstrijd 2x gewisseld worden, bijvoorbeeld voor een vliegende keep

 

8.Zaalleiding

Elk team heeft minimaal 1x zaalleiding. De zaalleiding bestaat uit minimaal 2 personen. Zaalleiding houdt in dat je gedurende een aantal wedstrijden verantwoordelijk bent voor het goede verloop van de wedstrijden:

·Op tijd starten en beëindigen van de wedstrijden conform het wedstrijdschema van de bond

·De wedstrijdtijd gaat in op de vastgestelde aanvangstijd ongeacht of de beide teams en scheidsrechter speelklaar zijn

·Wedstrijden duren 2x 20 minuten met maximaal 5 minuten rust

·Het bijhouden van de tijd en stand

·Tijdens de wedstrijd blijft de tijd lopen, ook bij blessures, kaarten en strafballen. De klok wordt dus nooit stilgezet!

·Het speelklaar maken van het veld door het leggen of opbergen van de balken in samenwerking met de teams die de eerste of laatste wedstrijd spelen. De teams zijn verplicht hier aan mee te werken

·De zaalleiding ziet toe op het invullen van het DWF

·De zaalleiding ziet ook toe op juiste uitrusting van alle spelers incl. keeper

Het is van het grootste belang dat de tijd conform het wedstrijdschema wordt gehandhaafd. Na het zaalhockey zullen andere zaalsporten gebruik maken van de sporthal. Ook zij zullen op tijd willen beginnen.


9.Fluiten

Elk team levert 1 scheidsrechter voor de wedstrijden van het eigen team. Samen met de scheidsrechter van de tegenstander zorgen jullie voor een goed wedstrijdverloop op basis van de spelregels van het zaalhockey. Zoek je collega ruim op tijd op en maak afspraken over het fluiten als team. Dit voorkomt discussie in het veld en achteraf.

 

10. Grote-Allesomvattende-Zaalhockey-Avond 20 november 2017

Op 20 november is er een voorlichtingsavond voor scheidsrechters, trainers en coaches (en alle andere geïnteresseerden) van HV Abcoude. Op deze avond wordt alles over zaalhockey uitgelegd door Pim Oosterwaal, Mathilda Pepping en Edwin Denekamp. De presentaties worden gehouden in het clubhuis en de avond begint om 20.00 uur. Vanaf 19.30 staat de materiaalcommissie klaar voor het uitleveren van de zaalmaterialen.

 

11. Uitrusting van alle spelers

Zaalhockey wordt gespeeld met een speciale zaalhockeystick. Hoewel niet verplicht is het zeer aan te raden. Bovendien zijn zaalsticks niet zo duur (tussen de 35-70 euro) als veldsticks. Onze sponsor Intersport/DUO heeft een ruime hoeveelheid zaalsticks op voorraad.

Het dragen van een beschermingshandschoen, scheenbeschermers en bitje is verplicht.

In de zaal worden uitsluitend zaalschoenen gedragen. Lichte zool en schoon!

De uitrusting van de keeper bestaat of uit foamlegguards voorzien van klittenband of legguards voorzien van speciale zaalhockeybandjes met plastic gespen. Deze ontvangt u van de club.

Het is niet toegestaan te spelen met ijzeren gespen of het afplakken daarvan.


12. Materiaaltas uitreiking 20 november

Elk team ontvangt een materiaaltas met daarin de spullen voor de training en wedstrijden. Hierbij moet u denken aan zaalhockeyballen, speciale zaalhockeybandjes met plastic gespen voor de keeper, etc

 

De uitreiking van de materiaaltas is op 20 november van 19.30-20.30 op het clubhuis. De zaalhockeycommissie is dan ook aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden.

 

13. Vragen

Heeft u vragen over uw team neem dan contact op met de categorieleider. Heeft u nog specifieke vragen over het zaalhockey dan kun je een mail sturen naar [email protected]

 

 

De zaalhockey commissie wenst jullie een heel leuk en sportief zaalhockeyseizoen toe!