ALEXANDER WONDER GENOMINEERD ALS SPORTVRIJWILLIGER VAN HET JAAR

Nieuws afbeelding 10 januari 2014

De 24-jarige Alexander Wonder van H1 is genomineerd als sportvrijwilliger van het jaar van de gemeente Ronde Venen. Hij coacht MB1 bij HV Abcoude, is bondscheidsrechter en fluit regelmatig op HVA. Marie-Therese Nelemans van de redactie stelde hem een paar vragen.

Het bestuur van HVA heeft dit jaar bewust gekozen de scheidsrechters rol extra aandacht te geven.Een hockeywedstrijd heeft drie deelnemers:de twee teams en de scheidsrechter.Alle drie zijn even belangrijk om er een goede en fijne wedstrijd van te maken!

Wat vind je van je nominatie?

Ik was verbaasd,waarom ik…??Er zijn veel andere mensen die heel veel doen voor de club. Maar ik vind het wel leuk dat scheidsrechters zo extra aandacht krijgen.

Wat vind je leuk aan scheidsrechter zijn?

Er zijn een aantal aspecten die ik erg leuk vind: het sociale contact in het veld met de spelers dat kan een grapje zijn maar ook spelers terecht wijzen en waar nodig een gele kaart uitdelen.Dat je er zelf ook van kan genieten als het spel soepel en goed verloopt.In een "”split second”” beslissingen nemen is zeker een uitdaging en ook erg leuk.En het grootste compliment is als de spelers je na afloop de hand komen schudden en het een "goede” wedstrijd vonden!

Wat is er moeilijk of lastig aan?

Als beginnende scheidsrechter heb je meestal nog niet zoveel ervaring.Het spel gaat snel dus je moet ook snel beslissingen nemen, soms ook in situaties die je niet goed hebt gezien dat is best lastig.Zorg ervoor dat je niet gaat stressen,blijf rustig en neem je beslissingen kordaat het is op dat moment de juiste beslissing!Onopgeloste discussies in het veld kunnen je af en toe een vervelend gevoel geven dus probeer in het veld zo duidelijk en consequent mogelijk te zijn en het soms ook met humor op te lossen.Naarmate je meer ervaring opdoet in wedstrijden,herken je situaties en wordt het steeds gemakkelijker om de juiste,snelle beslissing te nemen!!En wordt het dus ook steeds leuker!!!

Vind je dat je respectvol behandeld wordt op het veld?

Op het veld vind ik dat zelf meestal wel, ook al zie ik het om me heen wel eens mis gaan…Ik vind wel dat toeschouwers in toenemende mate weinig respect voor de scheidsrechters hebben dat is helaas wel een maatschappelijk fenomeen.Ze denken dat ze alles mogen zeggen omdat ze aan de kant staan en geen gele kaart kunnen krijgen….dat is wel eens jammer!

Kun je zelf dat respect ook afdwingen c.q. verdienen?

Als scheids kun je in het veld wel zorgen dat je goed communiceert en niet te zwart/wit reageert daar krijg je vaak weer negatieve reacties op terug.Probeer de "”klik”” te vinden met de spelers en de coach door normaal te communiceren,af en toe even iets uit te leggen, maar ook "”de baas”” te zijn als dat nodig is.Dan gaat het meestal goed!

Heb je wat tips voor jonge scheidsrechters?en wat kan het leuker maken om scheidsrechter te zijn…?

Goede begeleiding is heel belangrijk en het zou leuk zijn als dat onderdeel begeleiding ook door jongere mensen word opgepakt.Als scheids blijf je altijd leren, door ervaring op te doen gaat het je steeds makkelijker af en wordt het ook steeds leuker.

Wat ook zeker helpt is als je er een kwartiertje voor de wedstrijd al bent en samen met de coach even de wedstrijd "”voorbespreekt”” dan ga je rustiger en zelfverzekerder de wedstrijd in.

Misschien is het een goed idee om op de Let’s roll dag bijvoorbeeld aan iedereen een update van de laatste spelregels mee te geven,dan heeft iedereen de regels weer even in het hoofd.

Op de wedstrijdtafel in het clubhuis een kaart leggen met de laatste gewijzigde regels.

Ik heb gehoord dat je ook bondsscheidsrechter bent,waarom wilde je dat gaan doen?

Ik vond fluiten altijd al leuk en ik ben er best goed in dan zoek je steeds naar een nieuwe uitdaging en dat betekent steeds hogere teams fluiten of teams die landelijk spelen bijvoorbeeld. Maar de ultieme uitdaging en mijn droom  is scheids te zijn op de Olympische Spelen…dat zou ik echt  geweldig vinden….!!