Trimhockeyen bij Hockey Vereniging Abcoude

23 augustus 2009

Tijd: bijna elke woensdag 20.30 - 22.00 uur

Wat is trimhockey?

Trimhockey is recreatief gemengd (dames en heren) hockey. Men kan trimhockey beschouwen als een gewone buitentraining om de conditie op peil te houden. Bij hockey loopt men in het algemeen tamelijk veel en snel, en het omgaan met bal en stick vergt eveneens de nodige inspanning. Daarom is trimhockey toch redelijk intensief, hoewel het er bij de trainingen en wedstrijden niet echt zo hard en fanatiek toegaat als bij het hockeyen in de reguliere competitie. Bij trimhockey is men inspannend bezig en kan men de beslommeringen even lekker vergeten.

Trimhockey is zeker ook geschikt voor beginners. Zowel bij HV Abcoude als bij andere clubs bestaat de groep trimhockeyers uit 35+ ers, deels uit (oud)hockeyers en deels uit mensen die niet eerder gehockeyed hebben.

Een goede reden om te gaan hockeyen is wanneer de eigen kinderen zijn begonnen met hockey. Op die manier kan men zelf ervaren wat het spel en de sport inhouden, de regels leren, ook zelf deelnemen aan het verenigingsgebeuren, en eventueel als coach van een jeugdteam de nodige inzichten verwerven.

Voor velen die vroeger hebben gehockeyed kan trimhockey weer een nieuwe start betekenen.

Een andere reden om te gaan trimhockeyen is dat men niet vastzit aan de wedstrijden in competitieverband op de zondagen, of omdat men de speelsterkte van vaste teams te hoog vindt.

Trimhockey bij HV Abcoude

Iedere trimhockey-trainingsavond begint met een warming-up (ca. 10 minuten), bestaande uit warmlopen om het veld en diverse oefeningen om alle spieren voor te bereiden.

Hierna is er ca. 10 minuten oefenen van de basistechnieken "stoppen en slaan", inclusief pushen, schuifslag, vlakke slag, backhand slash, enz.

Vervolgens zijn er gedurende 20-30 minuten een aantal technische oefeningen (lopen met de bal, aannemen en overspelen, combineren in 2- of 3-tallen, scoren op doel). In de loop van het trainingsjaar komen allerlei technische en tactische zaken aan de orde. De oefeningen zijn afkomstig uit een trainingsboek, dat enkele jaren geleden door de club is aangeschaft, van de website van de hockeybond en van inspiratie opgedaan bij “train de trainer”. In het seizoen 2006-2007 is veel aandacht besteed aan “one-touch” spelen, en in 2007-2008 aan pure techniek (aannemen en afspelen van de bal). In 2008-2009 aan oefeningen “onder druk”, speltactiek en spelregels. Voor het seizoen 2009-2010 willen we onze aandacht ook richten op spelpatronen.

De laatste 30 minuten wordt altijd een partijtje gespeeld, op een kwart veld 5 tegen 5, of op een half veld in teams van elk 7-8 trimhockeyers. Een belangrijk kenmerk van deze trimhockeywedstrijdjes is spelen en laten spelen.

Na afloop doen we een cooling-down. Vervolgens de derde helft.

De trainingen worden afwisselend voorbereid en gegeven door Herman Holtslag en Bas Eggen, hierbij geassisteerd door anderen uit de groep trimhockeyers. Door het jaar heen zullen we af en toe een bijzondere training organiseren, bijvoorbeeld met een gasttrainer of met meerdere keepers. Aandacht is er ook voor het voorkomen van blessures, het moet ook veilig zijn.

Samenvattend: trimhockey is leuk, leerzaam, gezellig en veilig.

Wedstrijden en toernooien

Voor alle wedstrijden en toernooien geldt dat alleen gemengde teams welkom zijn, en er minimaal 4 dames in het veld staan.

Voor de trimhockeyers zijn er af en toe wedstrijden tegen trimhockeyers van clubs in de regio van Abcoude.

Verder wordt er een zgn. recreantencompetitie georganiseerd door de trimhockeyers van Hoofddorp (5 wedstrijden voor, 5 wedstrijden na de jaarwisseling en een eindtoernooi). Deze wedstrijden op de maandagavond vinden plaats in de regio, waarbij sportiviteit, gastvrijheid en winnen aan elkaar gelijk staat, het team is. In het eerste jaar van deelname (2008/2009) zijn wij kampioen geworden. Derhalve hebben we voor het seizoen 2009/2010 ons alweer opgegeven.

Bij trimhockeywedstrijden tegen andere clubs wordt op een heel veld gespeeld, met minstens 4 dames per team in het veld en een keeper met volledige uitrusting.

Er zijn ook trimhockeytoernooien, waarbij eveneens het recreatief hockeyen centraal staat, bijvoorbeeld Den Haag in september, Loenen medio november, Mijdrecht medio januari, Pinoké medio april, Woerden medio februari en medio juni, Amstelveen begin juni. Deze toernooien zijn bijna altijd in het weekend. De trimhockeyers krijgen hierover bericht via E-mail.

Meedoen met trimhockey en aanmelden

Een ieder kan vrijblijvend langskomen op de woensdagavond en meteen meedoen. Na 3 keer moet men zich als trimhockeylid aanmelden via het formulier voor senioren op de website bij “Nog geen lid?” onder vermelding van “trimhockey”.

De trainingsavonden beginnen in het seizoen 2009/2010 op woensdag 19 augustus en lopen zonder onderbrekingen door tot en met 16 december. Na de Feestdagen beginnen we weer op 6 januari, en gaan door tot de week voor de zomervakantie van de scholen in Abcoude. Traditie getrouw wordt het einde van het seizoen afgesloten met een Slotfeest.

Voor trimhockey zijn kunstgrasschoenen, scheenbeschermers en een bitje aan te bevelen. Een stick is voor de eerste paar keren meedoen beschikbaar op de club. De clubkleding bestaan uit rode kousen, blauwe broek en rood/wit shirt. Deze shirts zijn te koop bij Jawa sport in Amstelveen.

Ben je van plan te komen, geef dan even een bericht door via [email protected]Voor opname op de verzendlijst van de trimhockeyers ook graag via hetzelfde e-mail adres.