Leden

Interview met Emelie Schuttevaer, wedstrijdsecretaris jongste jeugd

Nieuws afbeelding 2 juli 2018

‘Een klus waar je even over moet nadenken’

Hoe ben je vrijwilliger geworden bij de HVA en wat doe je? Kort gezegd deel ik de velden in voor de E en F, voor de oefenwedstrijden en voor de competitie. Ik ben zo’n 2 jaar geleden op een feestje voor deze klus gevraagd en het leek mij meteen een leuke klus. Het hele gezin hockeyde al, dus ik vond’t wel leuk om daar iets te doen en veel vrienden en buren doen ook iets bij de hockey.

Het is aan mij ‘verkocht’ als ‘het is een klus waarbij je vooral logisch moet nadenken maar je kunt het wel lekker op je eigen tijd indelen. Het is behoorlijk stand alone. Je hoeft doorgaans weinig af te stemmen. Het is een beetje een excelklus met het invullen van schema’s’.

Mijn eerste opdracht was het indelen van de oefenwedstrijden. Deze oefenwedstrijd is de zogenaamde Polderdag. Dat is een vergadering van clubs in de regio om de oefenwedstrijden voorafgaand aan 't seizoen te verdelen. Het is een soort handel, er wordt gewoon geboden op: ME 6 van Qui Vive- wie wil hier tegen spelen… en op welk veld kan dat dan … een soort poldermodeloverleg: ja, maar jij hebt dan, dan kunnen wij dat maar o nee, dan kan niet, want dan hebben we geen veld etc..

Daarnaast heb ik veel contact met de KNHB,  want die geeft aan wanneer er wedstrijden worden gespeeld. Hoeveel krijgen wij er thuis en hoe kan ik die indelen. In Abcoude worden E en F vroeg ingedeeld, namelijk om 9 uur.De tegenpartij hoeft dan meestal niet voor 8 uur te vertrekken. Abcoude teams willen wel eens eerder thuis spelen, maar dat is niet altijd leuk voor de reistijd van de tegenpartij.

Wat voor de spelers vaak belangrijk is, is of ze op een water- of zandveld spelen en dat proberen we natuurlijk zo goed mogelijk af te wisselen. Als ’t goed is zijn we op zaterdag voor 10.15 uur met de E en F wedstrijden klaar want dan komen de C- en D-teams op de velden. Als’t bij ons uitloopt, loopt de rest van de dag uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Emelie laat een heel boekwerk zien met alle veldindelingen per zaterdag. Het is een soort grote puzzel; dat moet je dus wel leuk vinden. Ze vertelt verder: ‘Ik probeer alles in een keer in te delen, dan hoef je daarna alleen maar aanpassingen of onverwachte dingen te verwerken. Dat kan zijn een afgelasting door te weinig spelers of vorst na veldcontrole of te nat veld. Dan volgt er een officiële afgelasting procedure en worden ouders ge-sms’t. Soms komt er ook nieuws van een andere club –bijvoorbeeld over bereikbaarheid of de KNHB; ook deze nieuwtjes geef je als wedstrijdsecretaris door.

Dit is zo’n klus waarvan je als buitenstaander alleen maar meekrijgt op welk veld je moet spelen – via het scherm naast de bar en een sms bij afgelasting, maar hij moet wel even gedaan worden.

Wat leuk is is dat je andere mensen ontmoet – op de club met de technische commissie maar ook in de regio door vergaderingen via de KNHB in de regio Noord Holland, bijv. een evaluatie van het seizoen.’

Als’t zo leuk is, waarom stop je dan? Ik stop omdat mijn dochter met hockey stopt en gaat voetballen; Mijn zoon zit in de JC2, die gaat nog door, dus ik blijf het wel volgen.

Ben je ergens trots op? De eerste keer met Jongste Jeugd dag – er kwamen 30 teams spelen – lag er nog wel ergens een draaiboek maar het werd een grote improvisatie klus, waarbij we met 2 mensen een evenement voor 300 spelers hadden geregeld en welke uiteindelijk lukte. Een goede leerschool om dit daarna niet meer zo te doen.

Wat heeft het je gebracht om deze vrijwilligersklus op je te nemen? Mensen ontmoeten, binnen je eigen club maar met deze klus dus ook buiten je eigen club. Ik vind ’t interessant om te weten wat er speelt en het gevoel te hebben om daar iets aan toe te voegen. Ik krijg er voldoening van dat je iets doet voor een ander zonder iets terug te verwachten.

Het leuke is overigens wel dat er iets georganiseerd wordt voor de vrijwilligers, namelijk de vrijwilligersavond.

Heb je nog een droom over je vrijwilligersleven? Een keer een fysieke klus, maar voor nu even niets meer doen. Ik ben ook nog op school actief en ik zit in de Raad van Toezicht van het Skatepark Noord in Amsterdam Noord. Dat is weer iets heel anders waar ik via een skatende oud collega in terecht ben gekomen. Dat werk heeft weer veel met de gemeente te maken; geld bij elkaar sprokkelen om dit park te behouden.