Nieuwegein H1 – Abcoude H1 1-4 en staat 3 punten los!

Nieuws afbeelding 17 april 2018

Na de geweldige overwinning op de koploper FIT van vorige week mochten onze mannen op deze zondag weer aan de bak tegen Nieuwegein. In de eerste wedstrijd in Abcoude bleven deze twee ploegen in balans en werden de punten verdeeld. Onze mannen wilden dit rechtzetten en verder meegaan in de flow van de overwinning van vorige week.

Abcoude vloog uit de startblokken op het mooie complex van Nieuwegein. Na twee minuten trof Pim Bloemendal ongelukkig de paal via de keeper. Onze mannen gaven niet op en de eerste strafcorner werd verdiend. De inzet van Pim Bloemendal uit deze strafcorner werd nog gestopt maar de rebound was een prooi voor Bart Vonk: 0-1 voor onze mannen. Onze mannen probeerden door te pakken in de eerste helft, maar stuitten op een zeer stugge tegenstander, die van zich af begon te bijten. Hans Teunisse stopte enkele inzetten en de Abcoudse defensie stond solide. Grote kansen werden door beide kanten niet gecreëerd en de wedstrijd leek een beetje dood te bloeden bij een 0-1 voorsprong voor Abcoude. De ruststand was dan ook een 0-1 voorsprong voor onze mannen.

Onze helden konden niet op de lauweren rusten bij deze tussenstand. Een 0-1 voorsprong kan verdwijnen als sneeuw voor de zon, dus gingen onze helden op zoek naar meer doelpunten. Het spelbeeld begon te veranderen, Abcoude kreeg meer grip op de wedstrijd en begon de druk op te voeren op het Nieuwegeinse doel. Enkele strafcorners werden door onze Abcoudenaren verdiend en bij de derde was het raak: Lucas Conijn sleepte de strafcorner snoeihard binnen: 0-2. Onze mannen wilden het hier niet bij laten zitten en wilden graag ‘aan het doelsaldo werken’, zoals middenvelder Valentijn Viëtor op het veld verkondigde. Bart Vonk voelde zich erg aangesproken door de nummer 6 van Abcoude en begon steeds beter te spelen. Na een magistrale solo langs vier à vijf man wist hij op zijn backhand puntje via een stick van de verdediger de Nieuwegeinse doelman te passeren voor de 0-3. Abcoude bleef doordrukken en daardoor ontstond er ruimte voor de counter van Nieuwegein. De Abcoudse defensie, geleid door Hans Teunisse, hield lang de tegenstander tegen maar een uitval kort voor het einde van de wedstrijd was de Abcoudse defensie toch te machtig. Een snelle uitbraak werd vakkundig afgerond door de linksvoor van Nieuwegein, die zo de 1-3 op het bord zette. Bart Vonk vond dit niet prettig en wilde toch met een marge van drie doelpunten winnen. Meteen na de afslag nam Bart Vonk een afvallende bal mee en onder druk van drie verdedigers dribbelde hij naar de kop van de cirkel toe. Vervolgens trok de linksvoor van Abcoude een konijn uit zijn hoge hoed en onder druk van twee man en een uitstormende keeper wist hij de bal met een sleep over de keeper heen te schieten in het lege doel en met dit magistrale doelpunt bepaalde Bart Vonk de eindstand op 1-4.

Na deze ‘degelijke overwinning’, in de woorden van de winnende coach Tijmen Vierhout, kon men genieten van de zondagmiddag, die nog even mooier werd toen het nieuws binnen kwam dat FIT was verslagen door ‘angstgegner’ Hoorn. Hierdoor staat Abcoude H1 alleen bovenaan op de ranglijst met 3 punten voorsprong op Castricum en 4 punten voorsprong op FIT dat nog een wedstrijd tegoed heeft. De koploper van de competitie neemt het aanstaande zondag thuis op tegen het laag geklasseerde Zwaluwen. Wij hopen jullie dan allemaal weer te zien op de club om 14:45!