MD2: Van het hockeyveld naar de judozaal

Nieuws afbeelding 6 april 2018

Zaterdag 24 maart speelde de MD2 een spannende wedstrijd tegen Pinoké MD5, welke helaas werd verloren met 5-3. De meiden hadden wel hard gewerkt en vooral een leuke wedstrijd gespeeld.

Na de wedstrijd ging het team eerst lunchen bij De Eendracht, waarna er een activiteit voor het hele team gepland stond. Het team mocht deelnemen aan een judoclinic bij sportschool Hennie Pleizier in Amsterdam Zuid-Oost. Een aantal meiden had enige judo ervaring, maar voor de meeste meiden was dit een eerste kennismaking met judo.

Judo is een zelfverdedigingssport en zelfbeheersingssport. Je leert op een goede manier te vallen en jezelf te concentreren. Tevens leer je contact te maken met je tegenstander en bouw je zelfvertrouwen op. Behalve dat dit punten zijn die voor een hockeyspe(e)l(st)er goede eigenschappen zijn voor op het hockeyveld, leer je tijdens een judoclinic ook je teamgenoten kennen op een andere manier, wat weer goed is voor de teambuilding.

De clinic begon met een welkomstwoord van trainer Kaisan, gevolgd door een warming-up. De meiden leerden er hoe ze moesten vallen en leerden een aantal basis worpen. Kaisan en zijn assistent Owen (speler uit JE3) liepen steeds door de zaal om te helpen en aanwijzingen te geven. Er werd veel geoefend met verschillende judo-partners, waardoor alle meiden wel met elkaar gejudoot hebben. Behalve dat de meiden serieus waren en goed luisterden naar de trainer, werd er vooral ook veel gelachen.

Bij één van de spellen moesten de meiden elkaar uit een vierkant op de mat duwen en trekken, totdat er 1 meisje overbleef. Dit moest bereikt worden door tactisch te kijken en samen te werken. Geen verrassing, de meiden die als laatste overbleven waren twee van onze vaste verdedigsters! Die staan dus goed stevig zowel op de judomat als op het hockeyveld.

Na een uur was de clinic tot teleurstelling van de meiden alweer voorbij. Kaisan was erg tevreden over de inzet van de meiden en was onder de indruk van hun conditie. Wie weet gaan we wel een tweede clinic doen!

Lijkt het je leuk om ook een judoclinic te doen met je team? Dan kun je contact opnemen met Sportschool Hennie Pleizier via [email protected]. Judojasjes kunnen geleend worden bij de sportschool.