‘HET BEROEPSGEHEIM VAN EEN OUD PAPIER OPHALER'

Nieuws afbeelding 10 februari 2017

Interview met Rogier Bouman, vader van Liz - MD4.

Hoe ben je vrijwilliger geworden bij de HVA en wat doe je?

Onze dochter Liz is ooit begonnen bij de F-training en je komt dan vanzelf op de Let’s Roll dag terecht. Daar heb ik me opgegeven als coach en teammanager. Maar soms was ik iets te fanatiek als coach dus daar ben ik mee gestopt. Elke maand zag ik de papierwagen door de straat rijden en ik dacht; ‘ik ben geen klusser dus daar kan ik de club niet mee helpen, maar oud papier ophalen dat is wel wat voor mij’. Dus nu haal ik al weer een paar jaar oud papier op.

En hoe is het dan, achterop de wagen?

Dat is hartstikke leuk en gezellig alhoewel het met het ophalen van de kliko’s wat saaier is geworden. Voorheen renden we bloedfanatiek naar de volgende stapels oud papier om die in de wagen te gooien. Het was een goede conditie- en krachttraining; een stoere klus. Nu moeten we iets meer wachten op het legen van de kliko’s door de wagen. Weet je dat mijn collega’s eerst niet wilden geloven dat ik af en toe achter op een papierwagen sta? Ik heb ze met een foto moeten overtuigen!

Heb je weleens een mooie vondst gedaan tussen het oud papier?

Haha, dat is beroepsgeheim natuurlijk. Nee, helaas geen bijzondere vondsten, maar wel mooi om te zien hoe sommige mensen voorheen de stapels papier afdekten met een doekje of plastic tegen de regen. Daarnaast kan je ook goed zien wat we in Abcoude eten en drinken. Hello Fresh- en wijndozen zijn rijk vertegenwoordigd.

Wat heeft het je gebracht om deze vrijwilligersklus op je te nemen?

Het brengt mij veel voldoening, Het is ook gewoon heel gezellig zo’n ochtend. Soms krijg je onderweg bij iemand thuis koffie en af en toe is er koffie met taart voor de hele ploeg, dat hoeft natuurlijk helemaal niet maar is dan wel een extra verrassing. Het is 3 à 4 keer per jaar lopen, dat is ook prima te plannen. Ik wil ook wel graag mijn steentje bijdragen aan de HVA. De club kan niet zonder vrijwilligers, wil je deze financieel gezond houden. Het ophalen van oud papier levert gewoon geld op. Alles wat we met de kliko’s ophalen komt in de clubkas. En mensen scheiden hun afval volgens mij veel beter sinds iedereen een oud papier kliko heeft, want we halen het dubbele aantal kilo’s op met de kliko’s vergeleken met daarvoor. Kortom een kleine moeite, groot plezier en het levert ook nog het nodige op.

Wie wil je graag als volgende vrijwilliger aan het woord?

Nu weet ik niet goed wie er allemaal vrijwilliger zijn bij de club. Een smoelenboek zou mij daarin wel helpen. Maar ik weet wel dat Roeland Hillen iets doet, dus ik draag Roeland voor.